RSS|
O nas Produkty i usługi Złóż wniosek Cennik Centrum pomocy Baza wiedzy Kontakt top
O nas

Wstęp

Tachografy jako urządzenia rejestrujące czas pracy kierowców są użytkowane na terenie Unii Europejskiej (UE) już od ponad 16 lat na mocy Rozporządzenia Rady (EWG) Nr 3821/85. Specyfikacja techniczna opisująca najnowszą generację tachografów zwanych cyfrowymi zawarta jest w Aneksie 1B do ww. rozporządzenia.

Krótka historia

Na przestrzeni lat konstrukcja tachografów podlegała nieustannym zmianom. Początkowo były to urządzenia mechaniczne, które następnie zastąpiono tachografami elektronicznymi. Te jednakże okazały się być podatne na manipulacje nieuczciwych posiadaczy. Mając na względzie powyższe niedoskonałości, do specyfikacji technicznej przyjęto nowelizację wprowadzającą m.in. funkcjonalność samotestowania się tachografu oraz wymóg ekranowania kabli sygnałowych w celu przeciwdziałania nadużyciom. W ten sposób powstały współczesne modele tachografów jak na przykład Siemens VDO 1318, 1319, Stoneridge 8400 oraz Motometer.

Wszystkie wymienione powyżej urządzenia ‘analogowe’ rejestrowały czas pracy kierowcy na woskowanym papierowym krążku – tzw. wykresówce. Ta metoda zapisu obarczona była niedogodnościami związanymi z niekompatybilnością pomiędzy urządzeniami rejestrującymi różnych producentów oraz podatnością na uszkodzenia i fałszowanie.

Potrzeba zmian

Pod koniec lat 90-tych Komisja Europejska zainicjowała projekt wykorzystania nowych technologii informatycznych w celu zapewnienia bezpieczeństwa i nienaruszalności danych opisujących czas pracy kierowców. Celem priorytetowym było sprawienie by nowy system był mniej podatny na próby fałszowania zapisu przez użytkowników. Ponadto, założono możliwość łatwiejszej i efektywniejszej kontroli czasu pracy kierowców przez ich pracodawców oraz przez organy kontrolne.

Podstawowe założenia nowego systemu tachografów cyfrowych skupiały się wokół następujących postulatów:

  • poprawa bezpieczeństwa drogowego;
  • przestrzeganie przepisów socjalnych dotyczących czasu pracy kierowców;
  • zwiększenie konkurencyjności pomiędzy przedsiębiorstwami transportowymi.

Najnowsza generacja tachografów otwiera ponadto przed przedsiębiorstwami transportowymi nowe możliwości w zakresie zarządzania flotą.

Tachograf cyfrowy

Tachografy cyfrowe są podobne z wyglądu do jednomodułowych tachografów analogowych, lub też do zwykłego radia samochodowego. Tachograf cyfrowy składa się z  dwóch elementów - jednostki pojazdowej oraz czujnika ruchu. Czujnik ruchu umieszczany jest w skrzyni biegów i odpowiada za pomiar prędkości pojazdu. Jednostka pojazdowa zlokalizowana jest natomiast w kabinie kierowcy, gdzie rejestruje i analizuje sygnał napływający z czujnika ruchu.

Wydrukuj stronę Wersja do druku